sunnuntai 11. kesäkuuta 2017

Arvostelu: Hard West (2015)

Hard West
Julkaisuvuosi: 2015
Alustat: PC
Kehittäjä: CreativeForge Games
Julkaisija: Gambitious Digital Entertainment.

Kova länsi, kuin villi länsi, mutta potenssiin kaksi.


Hard West on tarina siitä kuinka kaikki menee pieleen, ja se pistää sen verran vituttamaan että kostoretkelle on lähdettävä. Eihän sekään toki putkeen mene, ja jossain määrin pelistä tulee mieleen Max Paynen "eka mä olin et ei vittu, mut sit mä olin et ei saatana"-tunnelma, jossa vastoinkäyminen seuraa toistaan. Tyyliltään varsin tuttuun länkkäriteemaan on lisätty jonkin verran yliluonnollisia elementtejä mausteeksi. Muinaiset hautapaikat, mysteerivitsaukset ja kannibaaliheimot ovat osana tarinaa, jonka kertojana toimii itse Kuolema. Peli ei kuitenkaan ota itseään liian vakavasti, vaikka synkkää onkin, ja joissakin kohdissa synkkä huumorikin pääsee vähän pilkahtelemaan. Kampanjaa kuljetetaan eteenpäin pääjuoneen enemmän tai vähemmän liittyvissä skenaarioissa, joita voi vaikka ajatella lukuina tarinassa.


Äänimaailman puolella soundtrack pyörii teeman kanssa samoilla linjoilla: lännenelokuva törmää kauhuelokuvaan. Efektit ovat pääasiassa "ihan ookoo"-tasoa, isoin yksittäinen valituksen aihe tulee siitä että jokaisella pyssyllä on yksi laukaisuääni. Kun meno kovenee ja useampi kaveri tykittää vuorotellen samanlaisella tussarilla, alkaa sama paukahdus kuulostaa puuduttavalta. Graafisesti peli on pääasiassa mukava, tehtävien kartat ovat täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia, vaikkei maailma mahdottoman eloisalta vaikutakaan. Vuoropohjaisissa peleissä maailma käytännössä odottaa sinua, joten tämä sinänsä kai käy järkeen. Piirrokset ovat hyviä, ja 3D-mallitkin ovat varsin riittäviä tämän genren peliin, vaikka pientä suttuisuutta grafiikassa välillä onkin. Tyylissä on vähän haettu sarjakuvamaisuutta cell-shadingin avulla muuten aika vahvasti värittömään maailmaan.


Tiimivetoisten ja vuoropohjaisten strategiapelien virstanpylväs on varmaankin XCOM, ja siihen tulee pakostakin tehtyä vertauksia (olen pahoillani). Kyseiseen peliin verrattuna Hard West häviää pelillisesti valitettavasti lähes joka osa-alueella. Toki peli sisältää kaikki perusjutut: inventaariohallintaa, erilaisia kykyjä, vuoron perään vastustajan tykittelyä pyssyllä suojasta yms. Jokaisella pelillä kuitenkin pitäisi olla jokin oma juttu, ja se millä Hard West pyrkii erottumaan, on tuurin käyttäminen resurssina. Jos sinulla on paljon tuuria, on todennäköisyys pienempi ottaa luoti naamaan. Ohi menevistä kudeista menettää tuuria ja reiän tekevistä sitä saa takaisin. Systeemi on valitettavasti aika hämmentävä, eikä oikeastaan toimi kovin hyvin. Eritoten kun samaa tuuria käytetään joihinkin abilityihin. Tuurin vaikutus osumistarkkuuteen ei myöskään ole kovin selkeä.


Se, missä on onnistuttu paremmin, on ns. kykypuu, sikäli mikäli sitä edes voi sellaiseksi sanoa. Taisteluiden jälkeen pelaaja saa erilaisia kortteja, ja näitä oikein jakelemalla ryhmän jäsenille voi saada erilaisia aktiivisia ja passiivisia taitoja. Suoranaista hahmonkehitystä ei kauheasti ole, joitain pysyviä kykyjä saattaa saada, ja parin taistelun jälkeen ukuleille voi antaa enemmän kortteja, mutta siihen se jää. XCOM:ssa taisteluiden välissä huilattiin tukikohdassa, kun taas Hard Westissä seikkaillaan overworldissa karttanäkymässä. Kartalla kannattaa varautua tekstivyöryyn, kun juonta raahataan eteenpäin, mutta onneksi teksti on pääasiassa hyvin kirjoitettua. Tässä näkymässä voi myös ostella pyssyköitä ja muuta sälää. Eri skenaarioissa on jonkin verran eroja kartassa: yhdessä kaivetaan kultaa, toisessa pelaaja joutuu pitämään huolta ryhmän ruokahuollosta, kolmannessa kerätään "tutkimussuunnitelmia" (huono käännös blueprintille tässä tapauksessa, mutta parempaankaan en pysty). Nämä muutokset jäävät vähän pintapuolisiksi, mutta tuovat kuitenkin vähän vaihtelua.


Tekoäly ei pelissä valitettavasti päätä hurjasti huimaa. Eeppiseksi pohjustettu pomotaistelu lässähtää hieman, kun päävihu rymistelee paikalle hakeutumatta kertaakaan suojaan. Tämän jälkeen kaksi laukausta pyssystä ja ukko makaa maassa reikä päässä. Sen lisäksi, että toisinaan suojaan hakeutuminen unohtuu, niin toisinaan hakeudutaan sitten ihan väärään paikkaan suojaan. Gangsteri on tyytyväinen painautessaan seinää vasten, vain huomatakseen että vieressä osoittaa pyssyn piippu suoraan kylkeen. 100% tarkkuudella gangsteri kaatuu maahan. Vaikeustasolla saattaa olla vaikutusta asiaan, mutta kyllä mediumilla voisi olettaa jonkinlaista tekoaivotoimintaa.

Tässä näkyy grafiikan pieni sotkuisuus, mutta malliesimerkki tekoälyn suorituksesta. Rosvo on mielestään hyvässä suojassa kun kaksi hyvistä pääsee tykittämään sivustaan.

Ajoittain myös juonen käsikirjoitus jättää hieman toivomisen varaa. Esimerkiksi juurikin edellisessä kappaleessa mainittu himmee bossi. Tästä oli vähän vaikea innostua, sillä pomoa ei näkynyt juuri missään, ja käytännössä pistettiin kasvotonta korstoa kylmäksi kunnes herra päätti ilmaantua. Kliseisesti jantteri oli myös nimetty Masked Maniksi, mikä ei sekään herättänyt kauheasti kiinnostusta. Samat kliseet alkavat toistua skenaariosta toiseen, joka alkaa pitemmän päälle rasittamaan. Ja kun kerran hyvässä valitusputkessa ollaan, niin vähän voisi noottia antaa myös "pakollisista" hiippailutehtävistä. Käytännössä näissä vastustajat tanittavat paikallaan, jolloin peli käytännössä muuttuu yksitoikkoiseksi eteenpäin naksutteluksi ja näkökeilojen väistelyksi, missä on haastetta käytännössä nolla.

Eikä keiloja tarvitse edes paljoa väistellä kun vihujen näköaisti rajoittuu pariin metriin. Ja tässä tapauksessa kaikki vielä haluavat katsoa samaa kohtaa. Siinä on varmasti jotain jännittävää.

Pääasiassa Hard West tuntuu onneksi vakaalta ja bugittomalta, mutta itselläni päätyi yksi skenaario pelikelvottomaksi. Peli jäi jumitilaan ja päätti tallentaa siihen paikkaan. Aiempaan tallennukseen palauttaminen ei tietenkään onnistu, sillä pelissä on käytössä vain checkpointit. Olisihan koko skenaarion voinut toki aloittaa alusta, mutta se oli luokattoman tylsä ja pitkä, tai ainakin pitkäsyttävä. Loppua kohti peli nimittän alkaa hidastua huomattavasti, ja esimerkiksi karttanäkymässä kuluu paljon enemmän aikaa suorittaessa pelin pitkittämistä varten tehtyjä "hae kuusi tätä tavaraa"-tehäviä.

No okei, tässä piti hakea kymmenen.

Hard West ei niinkään ole viimeistelemätön, vaan enemmänkin vähän huonosti suunniteltu peli. Vuoropohjaisten strategioiden ystäville sanoisin ainakin alennettuun hintaan kuitenkin kokeilun arvoiseksi, monista vioistaan huolimatta. Itse jaksoin kyllä pelata aika pitkälle asti, ja varmaan olisin loppuunkin asti vetänyt ilman mainitsemaani jumibugia. Genreeseen vasta tutustuvien kannattanee aloittaa tämänkaltaisten pelien parissa ilkamointi ennemmin vaikka XCOM:sta, joka on kuitenkin bugeistaan huolimatta sieltä paremmasta päästä. Joskin yliluonnolliset zombielänkkärit on aiheena huomattavasti kiinnostavampi kuin se iänikuinen "pöö olen mölli avaruudesta, valtaanpa maan". Erityisesti kun peli on varustettu tällaisella soundtrackilla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mobiilimätöt: Pako 2

Pako 2 Julkaisuvuosi: 2018 Alustat: Android (pelattu), iOS, PC Kehittäjä: Tree Men Games Julkaisija: Tree Men Games Voit juosta pakoon...